
Att välja socialt medie är ingen strikt vetenskap. En sanning ena dagen, kan vara obsolet nästa dag. Därför är ett finger i luften och en egen inre moralisk kompass ( eller företagets) de viktigaste verktygen för en social medie-planerare.
Innan internet fanns ett begränsat sätt att tilltala kunder och samarbetspartners. Brev, ringa eller annonsera. Det var tidskrävande, dyra och till vissa målgrupper ogenomförbara sätt att nå ut. Nu finns ett oändligt antal kanaler, men principen är densamma. Det handlar fortfarande om i vilken miljö och tillsammans med vilka som ni syns. Kontakterna är viktigare än någonsin och de är helt transparenta. Att kommunicera genom sociala medier är inte nödvändigtvis billigare, men det skapar unika relationer som tidigare inte var möjliga att få till.
Frågan är då vad som ska kommuniceras. Instagram handlar om bilder. Bilder säger som bekant mer än tusen ord, och det gör det inte saken enklare. Börja med att höja blicken och se på verksamheten. Vad gör ni som bidrar till mänskligheten? Ofta är det en lätt fråga att svara på för företag eller organisationer inom life science. Där finns kärnan till vart och ett av de budskap som ska läggas ut på Instagram.
Nu är det bara att sätta igång.
Underlag för din sociala media-strategi
1. Formulera målgrupp
För Instagram måste du inte ha EN målgrupp. Du kanske vill nå människor inom det egna företaget, blivande medarbetare, investerare, kunder och de slutanvändare av den produkt eller tjänst du tillverkar. Det går bra att ha flera målgrupper, om budskapet bottnar i en moralisk och etisk grund. Ett budskap som inte tilltalar den ena gruppen kommer bara att ignoreras och forsa förbi flödet.
Tänk igenom målgrupperna, vikta dem och “mata” dem motsvarande mycket.
2. Tänk budskap – ett eller flera
På vilket sätt bidrar verksamheten till mänskligheten? Är ni ett äldreboende eller sjukhem är kanske livskvalitet er egentliga produkt? Visa då det! Utvecklar ni ett cancerläkemedel och vill bota framtida cancerpatienter på ett nytt sätt? Berätta då om det!
Instagram handlar både om att visa framgång och motgång. Att visa bakslag skapar lojala följare som förstår vad ni faktiskt jobbar med.
3. Målet med ditt nya konto
Fundera igenom vad meningen med kommunikationen på sociala mediet är. Den kan förändras över tid, men skriv ner för att medarbetare och ledning ska kunna följa utvecklingen. Det kan handla om att öka varumärkeskännedomen, öka intresset för den egna produkten/organisationen, rekrytering eller göra det roligare för medarbetarna. Det sista är en utmaning i sig. Att finna glädjen i att dela är nyckeln till en framgångsrik social media-strategi.